Pagina's

Zoeken in deze blog

vrijdag 7 februari 2014

De nieuwe fitspiration trend: gezonde of gevaarlijke motivatie?

Sinds een tijdje volg ik enkele "fitspiration" accounts op instagram. Dit woord is inmiddels al vrij bekend. Het gaat om inspiratie foto's, vaak van prachtige, dunne en afgetrainde lichamen met een quote erbij.
Ik vind die lichamen op de foto's fantastisch en het is zeker een motivatie voor mij om te blijven bewegen. Maar de laatste tijd gaan die plaatjes me een beetje tegenstaan. 




Ten eerste, is het niet een nieuwe vorm van thinspiration? Het klinkt allemaal zo gezond en goed, maar de fitspiration is voor lang niet iedereen haalbaar. Naast dat je veel moet bewegen om de abs te krijgen, is ook een zeer aangepast dieet cruciaal. De meisjes op de foto's zijn vaak gewoon heel dunne meisjes, alleen zijn ze daarnaast ook gespierd. Veel foto's komen daarom in mijn ogen over als een geoorloofde vorm van een onrealistische levensstijl promoten die bovendien niet eens altijd zo gezond is, net zoals bij thinspiration, een bekend woord onder 'pro ana' meisjes.

Ten tweede, is dat mooie lichaam nou echt de voornaamste reden om te trainen en gezond te eten? Sure, ik kijk er al naar uit om van de zomer trots over het strand te paraderen met mijn slanke benen en platte buikje, maar ik zie dit meer als een zeer fijne bijkomstigheid van een gezonde leefstijl. De hoofdreden is voor mij toch echt dat ik me fit en vrolijk voel, en op lange termijn ook de kans op bepaalde ziektes beperk en gelukkig en gezond oud word.

Ik weet dat er niet voor niks 'inspiration' in het woord is verwerkt, maar: dit is GEEN realistische inspiratie! Als je ten minste nog een beetje fatsoenlijk wil blijven leven. Of je moet een geluksvogel zijn die een goede vetverdeling heeft. Bij de rest zullen die buikspieren, hoe hard je ook traint, verborgen blijven onder een zacht vetlaagje. Ten minste, als je jezelf geen belachelijk eetpatroon aanmeet.

Al met al, ik ben blij dat gezond leven zo gepromoot wordt, maar laten we asjeblieft niet doordraven.

Tot slot: een "fitspo" plaatje dat in mijn ogen wel op een goede manier motiveert :)

Liefs,

Bente

Geen opmerkingen: