Pagina's

Zoeken in deze blog

dinsdag 25 maart 2014

Heerlijke simpele taarten (zonder oven)



Omdat ik gisteren jarig was heb ik twee taarten gebakken. Ik had nogal haast, dus ik ben voor simpel en snel gegaan. En dat pakte verrassend goed uit!
Ik maakte een vanille kwarktaart met frambozensaus en een bodem met havermout, en arretjescake. Veel mensen kennen arretjescake niet. Het is een Nederlandse cake met chocolade en biscuit. Beide moesten alleen even opstijven in de koelkast! Als je dus net als ik in een primitief studentenhuis zonder oven woont, zijn deze taarten ideaal. Ik deel graag de recepten!



Vanille kwarktaart met frambozensaus.
Voor de bodem:
100 gr havermout
150 gr roomboter
200 gr tarwebiscuit

Voor de vulling:
500 gr slagroom
500 gr kwark
150 gr suiker
1 el vanille essence
1 vanillestokje
1 sinaasappel
1 citroen

Voor de saus:
500 gr frambozen
5 eetlepels suiker
scheutje citroensap
allesbinder

Bereiden:
Bodem: Rooster de havermout kort in de pan. Snijd de boter in stukjes en verkruimel de biscuits. Voeg, als de havermout lichtbruin wordt, de boter en biscuits toe en wacht tot de boter is gesmolten. Haal dan de pan van het vuur en verdeel het mengel over een ingevette taartvorm. Laat dit een paar uur opstijven

Vulling:
Klop de slagroom met de suiker stijf. Schraap de zaadjes uit het vanillestokje en voeg deze toe aan de kwark. Rasp de schil van de sinaasappel en citroen en en knijp de vruchten uit. Voeg ook dit, en de vanille essence, toe aan de kwark en roer het goed door. Spatel dan de slagroom door de kwark heen. Verdeel het mengel over de bodem en laat het minimaal twee uur opstijven.

Frambozensaus: 
Zet een pan op het vuur met de frambozen, suiker en citroensap. Laat het mengel warm worden en voeg zoveel allesbinder toe totdat de gewenste dikte is bereikt. Haal dan de pan van het vuur, laat het even afkoelen en verdeel het dan over de taart.



Arretjescake
Nodig:
1 ei
200 gram volkoren biscuit
150 gram boter
200 gram bruine basterdsuiker
50 gram cacao
50 gram pure chocolade



Bereiden: Meng het ei met de basterdsuiker en cacao. Smelt de boter en chocolade en brokkel intussen de biscuits in redelijk grove stukjes. Voeg de gesmolten boter en chocolade toe en daarna de koekjes. Meng alles goed door en giet het in een bakblik. Het handigst vind ik om daar een bakpapiertje in te leggen, zodat de cake er naderhand makkelijk uit te halen is. Laat dit 2 uur opstijven in de koelkast.

En dat waren ze! Met de arretjescake ben ik nog geen kwartier bezig geweest, de kwarktaart duurt iets langer (vooral omdat je deze tussendoor steeds moet laten opstijven), maar ook hier ben je aan bereidingstijd niet veel meer dan een half uur kwijt.

Eet smakelijk!

Liefs,
Bente

Geen opmerkingen: